Nationale Citymarketing Trofee

De Nationale Citymarketing Trofee (NCT) wordt jaarlijks uitgereikt aan “de beste citymarketing gemeente van Nederland” van het afgelopen jaar. Deze prestigieuze trofee wordt uitgereikt tijdens het Nationaal Congres Citymarketing. Net als voorgaande edities zijn er twee categorieën: gemeenten tot 100.000 inwoners en gemeenten 100.000+ inwoners.

Nieuw dit jaar is de titel "Citymarketing Personality of the Year" voor natuurlijke personen en rechtspersonen die het afgelopen jaar van bijzondere betekenis zijn geweest voor de citymarketing, beeldvorming en uitstraling van een stad of gemeente.

Bij de uiteindelijke beoordeling zullen vakinhoudelijke elementen als beleidsmatige aanpak, organisatie, mediaprofilering, monitoring en aantoonbare effecten van citymarketing worden meegewogen. Ook wordt gevraagd naar een kosten-batenanalyse en de ontwikkelingen ten opzichte van vorig jaar. Tenslotte wordt er gekeken naar vernieuwing en bijdrage aan het vakgebied.

De jury van de NCT is als volgt samengesteld:

  • Voorzitter Ton Rombouts, oud-burgemeester 's-Hertogenbosch
  • Eric de Kluis, hoofdredacteur van Binnenlands Bestuur
  • Dr. Erik Braun, universitair docent Erasmus Universiteit Rotterdam
  • Machteld Beekhuis, adviseur gebiedsmarketing en -communicatie Urban Solutions
  • John Kerkhoven, uitgever bij Vastgoed Journaal

Winnaars 2017
De grote winnaar in 2017 was gemeente Eindhoven! In de categorie tot 120.000 inwoners waren Lelystad en Woerden genomineerd. De jury besloot beide steden een aanmoedigingsprijs te geven omdat zij nog forse stappen moeten maken op het gebied van citymarketing. Klik hier voor het persbericht.

Winnaars 2016
In 2016 vielen beide prijzen in Zuid-Holland: Den Haag en Goeree-Overflakkee. Goeree-Overflakkee won de trofee in de categorie tot 100.000 inwoners. Den Haag werd eerste in de categorie grote gemeenten boven 100.000 inwoners. Klik hier voor het persbericht.

Winnaars 2015
In 2015 wonnen de gemeenten Helmond en Eindhoven de Nationale Citymarketing Trofee. Helmond won de trofee in de categorie tot 100.000 inwoners. Eindhoven werd eerste in de categorie grote gemeenten boven 100.000 inwoners. Klik hier voor het persbericht.

Juryrapport
De jury constateert dat de kwaliteit van de inzendingen en de hieraan volgende presentaties in stijgende lijn zijn gebleven. Kwaliteitsverbetering en professionalisering zijn vanzelfsprekende aandachtspunten geworden bij de grotere gemeenten. Kleinere gemeenten zijn vaak nog zoekende en worden in hun zoektocht geremd door beperkte budgetten en politiek-bestuurlijke factoren.

Vakjury
De nominaties voor de Nationale Citymarketing Trofee zijn de vorige editie middels een andere procedure tot stand gekomen dan de jaren daarvoor. In 2016 werd een enquête rondgestuurd naar gemeenten en experts op gebied van citymarketing. Op basis van de uitkomst van deze enquête zijn de genomineerden geselecteerd.

Leave a Reply