Programma

Klik op de verschillende onderdelen voor meer informatie!

Ontvangst in het Muziekgebouw en alvast bijpraten met collega vakgenoten

We trappen af met een welkom door onze moderator Hadassah de Boer en de burgemeester van Eindhoven John Jorritsma

Hoe kunnen architectuur en urbanisme bijdragen aan de transformatie van steden en regio’s? Hoe kun je met innovatieve architectuur steden en regio’s op de kaart zetten en groener, aantrekkelijker en duurzamer maken? En kun je met behulp van ‘city making’ steden of regio’s ‘branden’ als bruisende groene metropolen?

Jan Knikker is als keynote spreker aanwezig tijdens het Nationaal Congres Citymarketing op maandag 17 juni in Eindhoven. Jan is als partner binnen MVRDV verantwoordelijk voor Business Development en Public Relations. MVRDV is een wereldspeler op het gebied van architectuur en urbanisme, in 1991 opgericht door onder andere Winy Maas. Jan Knikker is verantwoordelijk voor de branding van MVRDV en de snelle expansie naar nieuwe markten, door te focussen op oplossingen voor globale uitdagingen middels architectuur en urbanisme. Een van de meest iconische projecten van MVRDV is de Markthal in Rotterdam.

Knikker is Duitser van geboorte, van origine journalist en is een veel gevraagde spreker op internationale congressen. In 2019 is hij als Deputy Editor nauw betrokken bij Domus 2019, het gezaghebbende internationale architectuur en design magazine, waar MVRDV partner en oprichter Winy Maas in 2019 guest editor is.

Ilja Leonard Pfeijffer, inmiddels een veel gevraagde gast bij tv talkshows en schrijver van het boek Grand Hotel Europa waarvan inmiddels ruim 100.000 exemplaren zijn verkocht. En als spreker aanwezig bij het Nationaal Congres Citymarketing op maandag 17 juni in Eindhoven.

We gaan met Ilja een stevig woordje wisselen over de vulgarisering van het toerisme dankzij goedkope vliegtickets en Airbnb, de opkomst der horden. De pretparkisering van de stedelijke ruimte, de opwaardering van nep, de uitverkoop van de hoogwaardige traditie. De achterhaalde strijd tegen de commercialiserende kaalslag van de citymarketing. Een bevestiging van cultuurpessimistische vermoedens. Het einde van de elite. Van de kunst, de waardering van schoonheid. Misschien wel de ondergang van Europa?

Toni de Coninck kijkt vanuit zijn expertise naar de profilering van gemeenten op het gebied van leisure, hospitality & food en belicht de trends, de ontwikkelingen en best practices.

Zie onderstaand overzicht voor meer informatie over de verschillende break-out sessies.

Zie onderstaand overzicht voor meer informatie over de verschillende break-out sessies.

Pauze in het Muziekgebouw

Strijp-S is de plek waar Philips en Eindhoven groot geworden zijn. In de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw heeft Philips een gebied ontwikkeld waar research & development, fabricage en logistiek bij elkaar kwamen en dat qua schaal en vernieuwing zijn gelijke niet kende. Het gaf identiteit aan de stad en haar inwoners. Je werkte er of kende iemand die er werkte. Het was een stad in een stad. Een verboden stad waar je alleen met een pasje langs de portier kwam.

Sinds het vertrek van Philips uit Strijp-S begin deze eeuw is er door de gebiedsontwikkelaars van Strijp-S ingezet op een multifunctionele en gemengde stad. De hekken zijn weggehaald en met gedrevenheid wordt gewerkt aan spraakmakende en betaalbare ruimte voor wonen, werken en vermaak.
Een transformatie van een gebied als Strijp-S duurt meerdere decennia. Het enige dat blijft is, is de verandering. Het gaat dan ook niet om de sterkste of de grootste te zijn, maar om adaptief te zijn. De visie van Strijp-S is dan ook: “Omarm de verandering!”

Alwin Beernink heeft veel ervaring in de stedelijke vernieuwing. Zowel met (stedenbouwkundig) ontwerpen, als met projectontwikkeling. Vanaf 2010 geeft Alwin Beernink leiding aan de projectorganisatie Park Strijp Beheer – de publiek private samenwerking tussen de gemeente Eindhoven en VolkerWessels – voor de succesvolle gebiedsontwikkeling van Strijp-S.

Klik hier voor meer informatie!

Break-out sessies

Als je deelneemt aan het congres heb je de mogelijkheid om 2 break-out sessies te volgen. Klik op de verschillende onderdelen voor meer informatie. 

Another Citytrip is een campagne van citymarketingorganisatie Eindhoven365 om de stad als toeristische bestemming op de kaart te zetten. De campagne richtte zich in 2018 specifiek op Belgische influencers met een internationale achterban. 

In totaal 16 influencers zeiden ‘ja’ op een mystery city trip van 48 uur. Pas tijdens de reis werd de eindbestemming bekendgemaakt, waarop een op maat gemaakt programma volgde voor de influencers en hun partners. De ene verrassing volgde de andere op: bij aankomst in de stad, het hotel en de hotelkamer en van de cocktail tot in de restaurants, de geselecteerde en ingerichte winkels alsmede tijdens de tours door de stad.

Rik Verhalle startte als stadsgids in de designhoofdstad Nederland en deze passie groeide uit tot iets groters. Nu maakt hij de wereld warm voor Eindhoven door influencers in te zetten als onderdeel van de marketing mix van Eindhoven en heeft hij diverse succesvolle Influencer campagnes geleid.

 

Mark de Kruijk, Director Special Project Amerborgh International, gaat tijdens deze sessie in op een aantal eigen praktijkvoorbeelden waarin transformatie van gebouwen en gebieden centraal staat. Zijn stelling is dat transformatie van verlaten gebouwen en desolate terreinen een serieuze bijdrage kunnen leveren aan de profilering van gebieden en steden. Een  nieuwe kijk op het rendement van investeringen is daarbij cruciaal. Transformatie kan alleen succesvol zijn als vanuit een langere termijn wordt gedacht en gewerkt.

Mark was gedurende 8 jaar directeur van de Westergasfabriek in Amsterdam, was verantwoordelijk voor de acquisitie van voormalig Paleis Soestdijk en werkt momenteel mee aan de herontwikkeling van een oude munitiefabriek tot een museum (Het HEM op Hembrugterrein Zaandam). Daarnaast is hij betrokken bij de transformatie van het voormalige Paleis van Justitie in Amsterdam tot een hoogwaardig hotel en de realisatie van een nieuw theaterconcept in de Docklands in Londen.

Hij studeerde Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, en werkte jaren als onderzoeker en adviseur in functies en projecten waarin Publiek-Private Samenwerking een centrale rol speelt. 

Silvia Verkroost van Eindhoven247 B.V. nodigt je uit om deel te nemen aan de sessie over ‘Gastvrije Binnenstad Eindhoven’. Naast het juiste aanbod van o.a. musea, horeca, retail,  evenementen en voorzieningen is een mensgerichte en betekenisvolle interactie steeds belangrijker aan het worden in binnensteden.  Een verrassend gesprek over een onderwerp dat raakt, echte aandacht en een persoonlijke benadering bepalen de ‘kleur’ van iemands bezoek. Hoe rijker en plezieriger de ervaring, hoe langer en positiever de herinnering. Bezoekers komen vaker terug en blijven langer. Gastvrijheid speelt hierin een zeer belangrijke rol.

 

Steeds meer Eindhovense ondernemers en organisaties zijn ervan overtuigd dat gastvrijheid in de  binnenstad de komende jaren hét verschil gaat maken in de beleving en waardering van bezoekers en bewoners. Samen investeren we in het gezamenlijk uitgedragen van Eindhovense gastvrijheid én trots op onze stad. Hoe we dat doen daar vertelt Silvia je, samen met Siego Jansen van Parktheater Eindhoven en Thijs Franssen van de Ergon, graag meer over.”  

“Jongeren tillen Schalkwijk naar hoger niveau” (Haarlems Dagblad, 15 juni 2016)

Okrah Donkor werd gekozen tot Haarlemmer van het jaar 2018. In 2017 kreeg hij spontaan bezoek van Koning Willem-Alexander.

Okrah is de oprichter en een van de steunpilaren van Triple Threat, een community die jongeren uit Schalkwijk (Haarlem) helpt met het verwezenlijken van hun droom via sport en lifestyle. Zij hebben een belangrijke rol gespeeld in de transformatie van winkelcentrum Schalkwijk tot een bruisend centrum Schalkwijk. Het resultaat van succesvolle placemaking.

Foto: indebuurt Haarlem

Okrah gaat samen met zijn maatje Philip Schemmekes en Peter Groenendaal (BF-AS / Placemaking Plus) in op de rol van levendige community’s voor de ontwikkeling van gebieden en voor de marketing van de stad. En de drie geven handvatten over hoe je jongeren kunt transformeren tot ambassadeurs van je stad.

Binnensteden kunnen veel meer leren van citymarketeers en worden nu teveel gegijzeld door het retail- en horecadebat of de onterechte angst voor autoluw en vergroening. Binnensteden moeten zich namelijk profileren, door minder op elkaar te lijken en een eigen karakter te ontwikkelen. Binnensteden moeten een eigen profiel en ‘DNA’ ontwikkelen en cultiveren. Consumenten gaan niet voor eenheidsworst, maar voor authenticiteit en eigenzinnigheid. Zo wordt citymarketing weer extra relevant voor de transitie waarin binnensteden zich bevinden.

Waarom zijn binnensteden eigenlijk zo belangrijk?

De binnenstad is het visitekaartje van een gemeente. De beeldvorming van een stad of dorp wordt voor een belangrijk deel bepaald door de indruk die het centrum op mensen maakt. Publieke en private partijen doen daarom hun best om de aantrekkingskracht van het centrum te vergroten en onderscheidend te maken. Met evenementen, met iconische kunst en architectuur, of met investeringen in de aankleding van de openbare ruimte. Niet geheel onbelangrijk is dat de binnenstad vaak ook de grootste werkgever is in een gemeente en meer en meer de place to be en meet wordt.

Cees-Jan Pen (lector Fontys Hogescholen) neemt u mee waarom de binnenstad op de agenda van een nationaal congres citymarketing hoort te staan. 

Ter inspiratie zijn 5 e-cahiers en 4 films gemaakt over ondernemende binnensteden:

https://fontys.nl/Over-Fontys/Fontys-Hogeschool-Management-Economie-en-Recht/Lectoraat-De-Ondernemende-Regio/De-Ondernemende-Binnenstad.htm

Hoe profileer je je als (onbekende) regio tussen sterke stedenmerken in de buurt zoals de steden Antwerpen, Gent en Brugge? Hoe transformeer je tot een krachtig regiomerk als je (op het oog) weinig iconen hebt om mee te werken?

In deze case delen we de bouwstenen op weg naar online en offline marketingsucces: van DNA, verhaallijnen naar een onderscheidende propositie. De case Waasland laat zien hoe je als regio vanuit een underdogpositie sterk kunt gaan communiceren vanuit de eigen kracht. De transformatie van een kleurloze regiomarketing naar een krachtige eigen identiteit en marketingaanpak.


Servia van de Laak
Strateeg bij Insiders – Online destinatiemarketeers

De huidige consument is digitaal. Waar in 2008 nog zo’n 160 minuten per week naar digitale media werd gekeken, was dat in 2017 al ruim 360 minuten per week. Het staat als een paal boven water dat de digitalisering een enorme impact heeft op een multimedia bedrijf als De Persgroep. En op adverteerders. Tijdens de break-out sessie neemt commercieel directeur Marjolein de Hooge (commercieel directeur De Persgroep regio Zuid) u mee in de digitale transitie die De Persgroep met haar media doormaakt. Een verhaal over kansen, uitdagingen, content en context.

Baptist Brayé, de oprichter van Locatus, is er duidelijk over; er gebeurt steeds meer op steeds minder plekken. Je moet er dus voor zorgen dat je een van die plekken bent en blijft waar steeds meer gebeurt. Het durven maken van heldere keuzes heeft daar toe bijgedragen. De stad heeft gekozen voor de merkpijlers Technologie, Design en Kennis en heeft op dit gebied haar doelen tot 2020 gedefinieerd. Eindhoven wil structureel tot de top 10 van meest innovatieve steden in de wereld horen en in de top 3 van Europa. Dat vraagt ook om een duidelijke visie als het gaat om de toekomst van de binnenstad. Welke bijdrage moet deze cruciale plek leveren aan de identiteit van Eindhoven en welke betekenis heeft deze voorziening voor bewoners en bezoekers? Marco Karssemakers en Emma Briggs, beide werkzaam bij de Gemeente Eindhoven, geven uitleg over hoe citymaking en hospitality bijdraagt aan versterking van ‘place branding’ en ‘brand identity’ en waarom dit waarde toevoegt voor alle stakeholders.

  

Marco Karssemakers is beleidsadviseur detailhandel, horeca & vrijetijdseconomie, Emma Briggs is acquisiteur retail. 

In het stadshart van Eindhoven ligt een verborgen parel die een nieuwe bestemming krijgt. Waar nu nog bouwsteigers staan, opent later dit jaar DOMUSDELA haar deuren. Een traditie van ontmoeting, verdieping en verbinding, wordt op deze plek aan de Dommel voortgezet. De bouwwerkzaamheden aan de Paterskerk, het voormalige Augustinianum en de Studentenkapel zijn in volle gang, dagelijks wordt er met meer dan honderd man gewerkt. Er komen twee ceremoniehuizen, een congreshotel en twee restaurants. Met DOMUSDELA wil DELA laten zien midden in de samenleving te staan. We laten u 17 juni met trots zien hoe DOMUSDELA vorm krijgt.

Sprekers

Ilja Leonard Pfeijffer, schrijver van Grand Hotel Europa
Jan Knikker partner MVRDV (bureau Winy Maas)
Hadassah de Boer, moderator
Toni de Coninck, founder june.
Alwin Beernink, directeur Park Strijp Beheer