150608_180453_01 Erfgoed stond dit jaar centraal op het Nationaal Congres Citymarketing. Vanuit diverse kanten werd belicht dat je met erfgoed goud in handen heb als citymarketeer. Het was dan ook opvallend dat de Citymarketing trofeeën aan het eind van het programma werden uitgereikt aan twee steden die minder rijk bedeeld zijn met oude gebouwen en monumenten; Eindhoven en Helmond. Ook zonder overdaad aan erfgoed, wisten de citymarketeers hun stad op bijzondere wijze te profileren. 

Erfgoedsafari Hembrugterrein
Het Hembrugterrein is een oud industriegebied, met een ietwat beladen verleden; hier werden wapens en munitie voor de oorlogsindustrie geproduceerd. Het terrein is jarenlang verwaarloosd en diverse gebouwen verkeren in deplorabele staat. Toch vertelt onze gids, Drs. Hildebrand de Boer, dat hij blij is dat de meeste gebouwen niet zijn gesloopt.

Terwijl we over het terrein lopen blijkt dat er aan bijna elke locatie wel een bijzonder verhaal is verbonden. Jonge innovatieve en creatieve beHembrug door Pretwerkdrijven zijn de eersten die de kansen hebben gezien. In de eerste opgeknapte gebouwen vinden we o.a. een filmstudio, een design-meubelzaak en een lampenmaker. Ook de locatie van het congres, Taets Art en Event Park, heeft zich gevoegd naar de oude gebouwen en heeft als bijzondere trekpleister de voorbijvarende grote schepen op het Noordzeekanaal.

Het Hembrugterrein is een gebied met verhalen. Om die verhalen te vertellen is een bezoekerscentrum ingericht. Het is een van de eerste voorzieningen op het terrein, maar o zo belangrijk voor de identiteit. Na een bezoek aan de expositie kijk je met een totaal andere blik naar de omgeving. Opknappen van de oude gebouwen vraagt om een goede balans tussen kosten en kansen. De ervaring met andere gebieden en kennismaking met het verhaal, doet deze balans al snel omslaan richting ‘kansen’. Meer informatie: www.hembrugontwikkelt.nl


Erfgoedsafari Zaanse
150608_111907_01Schans
De tweede safari ging naar De Zaanse Schans. In feite is ook dit een oud industriegebied dat zich heeft ontwikkeld tot een internationale toeristische topattractie.De ontwikkelingen die op de Zaanse Schans hebben plaatsgevonden, kunnen dienen als voorbeeld voor vele andere plekken die hun oorspronkelijke functie zijn kwijtgeraakt. Meer informatie: www.dezaanseschans.nl

En dan is het tijd voor het congres
Wethouder Straat van Zaanstad wordt geconfronteerd met de actualiteit. Het Zaans museum heeft net een (heel duur) schilderij van Monet aangeschaft met een afbeelding van de Zaanstreek. Moet dit het icoon worden van de toeristische promotie? De Wethouder wil het pronkstuk wel gebruiken in de promotie, maar toch vooral de bijzondere omgeving van de Zaanstreek zelf in de schijnwerpers zetten. Ook evenementen worden ingezet om de stad te profileren voor de bezoeker. Zo wordt er aangehaakt bij SAIL Amsterdam, maar dan wel met een 24 weken durend evenement ‘Stad aan de Zaan’ en ook op het Europees themajaar voor industrieel erfgoed wordt dankbaar ingespeeld.

Een metamorfose in het Ruhrgebied
Hoe vorm je een grijs en grauw industriegebied om tot een aantrekkelijke plek om te verblijven? Een van de grootste projecten op dit gebied heeft 150608_131100_01plaatsgevonden, net over de grens met Nederland; Het Ruhrgebied. Door het wegvallen van o.a. de kolenmijnen en gerelateerde zware industrie bleef deze regio zitten met een groot probleem. Het imago onder de bevolking en bezoekers was niet bepaald positief. Het was geen gebied om je vrije tijd op een aangename manier door te brengen. Dat beeld schetste Paul Lawitzke, die met het Regionalverband Ruhr, figuurlijk het roer heeft omgegooid.

Hij legt uit dat je met industrieel erfgoed ook een positieve sfeer kunt creëren zonder alles af te breken. Industrieel Erfgoed is juist de usp van dit gebied; ook binnen Duitsland. De Trail, zoals Lawitzke het noemt, zijn de contactpunten van het erfgoed met het publiek. In de visie van de overheidsorganisatie zijn dit de communicatiepunten. Vanuit de recreatiesector zouden dit eerder de recreatieve voorzieningen worden genoemd.

Zo werden er o.a. 25 ankerpunten benoemd, 25 gethematiseerde routes ontwikkeld, 17 panoramapunten ingericht, een fietsnetwerk van 700 m, en diverse multimedia-installaties geplaatst. Het belangrijkste en meest succesvolle ankerpunt is Unesco Werelderfgoed site Zollverein; een voormalige kolenmijn die is omgevormd naar een landschapspark van 100 ha met o.a. 65 gebouwen, een museum en ruimte voor creatieve ontwikkeling. Zollverein trok in 2014 1,5 miljoen bezoekers die samen 68 miljoen Euro uitgaven; en o.a. goed voor 1450 banen in de hospitalitybranche. De Industry Heritage Trail trok in 2014 5,5 miljoen bezoekers; e dat worden er in de komende jaren allen nog maar meer.

Eigenheid van Zaanstad is weer terug
Waaraan ontleent een gebied zijn identiteit? Want zonder die eigenheid krijg je wedstrijdjes om je te onderscheiden. En die race leidt internationaal alleen maar tot verlies van identiteit. Daarmee opende architect Sjoerd Soeters zijn verhaal. Hij is de man die Zaandam haar identiteit weer teruggaf, met de inmiddels bekende moderne ontwerpen met gevels van Zaanse Huisjes (o.a. hotel Inntel).

Foto Intell met toestemmingSoeters geeft zijn gehoor mee dat je een gebied niet alleen voor de aantrekkelijkheid van bezoekers moet ontwikkelen. Ook de eigen bevolking moet het idee omarmen. De gevels van gebouwen ziet Soeters als de gezichten voor de openbare ruimte. Waar het grote rijke Amsterdam in het verleden haar gevels sierde met herkenbare stenen trap- en klokgevels, koos het armere Zaandam voor een gevelvariant van hout, en de kenmerkende kleuren groen en wit. Daarmee heeft Zaandam haar identiteit neergezet.

Daar is, bij het nieuwe ontwerp voor de binnenstad van Zaandam, op voortgeborduurd, want een architect dient rekening te houden met het dna van de omgeving. Soeters laat aan de hand van foto’s zien dat het vernieuwde Zaandam veel ontwerpen heeft ‘geleend’ van internationale architectonische hoogstandjes, en daar haar eigen groen-witte houten variant op heeft gemaakt. Meer informatie: www.soetersvaneldonk.nl

Artiesten brengen een gevoel over
Het muzikale intermezzo van Yentl en De Boer bracht eigenlijk ook een inzicht. Zij bezongen ‘de geuren van de Zaanstreek’ en het publiek kon de cacaofabriek en de koekjes van Verkade bijna ruiken. Er is vaker geprobeerd om een lijflied te componeren voor een stad of regio; en dat is lang niet altijd een doorslaand succes. Dat was wellicht niet de bedoeling van deze twee dames. Maar door de kwaliteit van het optreden kreeg uw redacteur het gevoel van de Zaanstreek even volop binnen.

Imago van steden en streken
Na de pauze presenteerde Hendrik Beerda ‘Brand consultancy’ de resultaten van het 2-jaarlijkse imago-onderzoek van steden en streken. Enkele cijfers van de merkenmeters uit 2015:

Naamloos

 

 

 

 

Een van de conclusies is dat mensen over het algemeen een hoge waardering hebben voor cultuuruitingen en evenementen. Die ligt bijvoorbeeld significant hoger dan voor sport. Dat zie je niet terug in de verdeling va de overheidsbudgetten. De resultaten van het merkonderzoek zijn te vinden op www.hendrikbeerda.nl.

150608_155217_01De themasessies
Naast het plenaire programma vonden er ook 14 themasessies plaats, waarvan de deelnemers er twee konden bezoeken. Verderop de website vindt u een korte omschrijving van de onderwerpen.

De deelnemers aan het congres ontvangen binnenkort een exclusieve login om de powerpoint-presentaties van alle sessies te bekijken.

Nationale Citymarketing Trofee
Het programma werd afgesloten met het onderdeel waar veel deelnemers met spanning op hadden gewacht. De bekendmaking van de winnaars van de Nationale Citymarketing Trofee. Dat werd een Brabants feestje. Helmond won deze prijs in de categorie tot 100.000 inwoners. Eindhoven werd eerste in de categorie grote gemeenten boven 100.000 inwoners.

150608_175517_01Steden boven de 100.000 inwoners
In de strijd om de inmiddels prestigieuze Nationale Citymarketing Trofee (NCT) liet Eindhoven de andere genomineerde steden Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht achter zich. Een opmerkelijk resultaat, want Eindhoven veroverde ook vorig jaar de trofee.

De jury is bijzonder te spreken over het planmatige citymarketingbeleid dat Eindhoven al gedurende een reeks van jaren voert. De gemeente verbindt inhoudelijke pijlers als design, technologie en kennis met Brabantse gezelligheid. De samenwerking en binding met de regio staan hierbij hoog in het vaandel. Meer informatie: www.eindhoven365.nl

De kleinere steden
Winnaar Helmond in de categorie onder 100.000 inwoners is van ver moeten komen en heeft de negatieve beeldvorming in positieve richting om weten te buigen. De gemeente heeft het van oudsher bestaande ‘Calimero gevoel’ ten opzichte van Eindhoven gewijzigd in een vruchtbare samenwerking binnen de regio. Met een heldere strategie wordt de verbinding gezocht en wordt er gericht gewerkt aan integraal citymarketingbeleid. Meer informatie: ww.helmondmarketing.nl

Verslag met dank aan:150608_091838_01
Walter Jonker – www.Pretwerk.nl – ondernemend recreatienieuws.

Categories: Uncategorized